انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 2
انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 2
انتخاب یعنی: من یک انسان بالغ و عاقل میباشم؛ اختیار و انتخاب دارم
●- اگر چه «انتخاب»، ریشه در «اختیار» دارد، اما گمان نشود که هنگام ضرورت یا دعوت به انتخاب، میتوان انتخاب ننمود! چرا که «انتخاب ننمودن» بین دو یا چند گزینه، خودش نوعی «انتخاب» میباشد!
●- اجازه ندهید القا کنند که عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس و ...، به مثابۀ مخالفت و نفی نظام سیاسی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران میباشد! ممکن است افراد نسبت به نامزدهای انتخاباتی نظر مثبتی نداشته باشند، یا از کارکرد دولت و مجلس ناراضی باشند.
در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، گاه درصد مشارکت مردم، بسیار پایین بوده است؛ اما هیچگاه چنین تلقی نشده که لابد با «اصل نظامشان» مخالفت دارند.
شرحی مختصر
الف -برخورداری از نیروی ارزشمند «اختیار» که در «انتخاب» تجلی مییابد، اختیاری نیست، بلکه خداوند سبحان این نیرو را موهبت نموده و در وجود انسان نهادینه نموده است؛ بلکه فقط مصادیق انتخابها در اختیار انسان میباشد.
برخی گمان دارند که «انتخاب»، یعنی آدمی بین دو یا چند گزینه، حتماً یکی را برگزیند، اما آنجا که انتخاب لازم باشد، گریزی از آن نیست؛ چرا که «انتخاب ننمودن» بین گزینههای موجود نیز خودش نوعی «انتخاب» میباشد.»
فرض نمایید که میهمان میباشید و میزبان از شما میپرسد: «چای مینوشید یا قهوه؟» و شما پاسخ میدهید: «هیچ کدام»؛ یعنی انتخاب شما این است که هیچ کدام را ننوشید و البته شاید انتخاب دیگری بنمایید که چه بنوشید.
در تمامی عرصهها و امور سیاسی و اجتماعی نیز همین گونه است؛ در نهضت سید الشهداء، امام حسین علیه السلام، عدهی بسیار کمی، تبعیت، همراهی و حمایت از ایشان را انتخاب نمودند - عدۀ بسیاری، صف کشی خصمانه علیه ایشان در کربلا را انتخاب نمودند - اما تعداد کسانی که گفتند: «ما حضور در هیچ کدام از این دو جبهه را انتخاب نمیکنیم» مانند مردم مکه، مدینه و مسلمانان حجاز، عراق و ...، به مراتب بیشتر بود. انتخاب آنها این بود که بیبصیرت، بیتفاوت و بیغیرت، در خانههای خود ساکن بمانند! اگر چه عواقب این سکون و سکوت ذلتبار، به خودشان برگشت و لشکریان یزید، به مکه و مدینه حمله کردند، مردانشان را کشتند و نوامیسشان را مورد تعرض قرار دادند و ...! این پیامد، سرنوشت قطعی هرگونه عدم حمایت از حق و بیتفاوتی و بیغیرتی میباشد.
ب - دشمنان داخلی (فارسی زبان)، در راستای اطاعت از اربابان خود، بسیار فرافکنی میکنند که برای اعلام مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس و ... شرکت ننمایید؛ و در صورت مشارکت کمتر، القا میکنند که این نشانۀ مخالفت اذهان عمومی با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است!
میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گاه آنقدر پایین بوده که کار به دادگاه و حکم قاضی کشانده شده است!
اگر چه فعالیتهای احزاب در امریکا و اروپا آزاد میباشد، اما قدرت و حکومت در امریکا، همیشه در اختیار دو حزب بوده است و در اروپا نیز یکی از سه حزب به قدرت میرسند و کارآیی احزاب دیگر، فقط برای ائتلاف میباشد؛ یعنی وقتی هیچ کدام از دو یا سه حزب قدرتمند، از رأی اکثریت برخوردار نمیگردند، برای کسب صندلی [کرسی] بیشتر، با احزاب کوچک ائتلاف میکنند! این رویکرد، تقریباً در تمامی انتخابات امریکا و کشورهای اروپایی رخ میدهد، آیا دلیل بر مخالفت مردم با اصل نظامشان میباشد؟!
به گزارش پایگاه «friends of europe»: در فرانسه، 41 درصد از واجدین شرایط بین سنین 18 تا 24 سال، در انتخابات شرکت ننمودند و رأی ندادند و این رقم در بین افراد 25 تا 34 سال، 38 درصد بود و ...؛ اما هیچگاه گفته نشد که این جمعیت کثیر، به علت مخالفت با اصل نظام حاکمیتی در فرانسه، رأی ندادند!
●- بنابراین، اگر چه رأی دادن در انتخاباتها، اظهار وجود و مشارکت در تقریر سرنوشت یک کشور و ملّت و البته حمایت از نظام حاکم میباشد، اما رأی ندادن، به هیچ وجهی بیانگر مخالفت با اصل یک نظام حاکمیتی نمیباشد؛ هر چند که رأی ندادن، خودش نوعی «انتخاب و رأی» میباشد. لذا باید بکوشیم هر کجا که نیاز به «انتخاب» توسط ما بود، حتماً حضور یابیم و با علم، آگاهی و بصیرت، بهترین یا بهترینها برگزینیم.
همه انسانها با صفتها،ویژگیها،اخلاق،نظام فکری و.... که خدا درون اونها قرار داده به یکسری افراد،گروههای اجتماعی و... علاقه دارند و یکسری نه. و مثل ربات نیستند که با یک کلیک یا دستورو...به یکباره موضع اونها تغییر کنه بنابراین اونها حق اختیار و انتخاب دارند و چه بسا انتخاب نکردن انتخاب اونها باشه. تبعیت افراد از هم صفر و صدی نیست و قرار نیست کسی رو که بهش تمایل داریم تو همه زمینهها از او پیروی کنیم یا کسی رو که بهش تمایل نداریم تو همه زمینهها مقابلش بایستیم بلکه تعامل افراد با هم باید سودمند و مفید باشه و درست هم همینه.