در نسل آدم، آیا ازدواج با خواهر جایز بود، مگر فرمان خدا اختصاص زمانی دارد؟ آیا با فرشته یا جنّ ازدواج نمودهاند؟ چرا دانشمندان از امامان (ع) نپرسیدند؟!
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): پرسش از امکان تغییر احکام الهی، بسیار مهمتر از چگونگی تکثیر نسل بشر میباشد. چرا که ما با احکام الهی سر و کار داریم، نه با چگونگی پیدایش نسلهای اولیه. چنان که امروزه همه باید بدانند که چه ازدواجی حلال است، ولی هیچ کس نمیداند که بالاخره چگونه حضرت عیسی علیه السلام، بدون نطفهی پدر، از رحم مادر به دنیا آمد و خداوند متعال فرمود که خلقت او، مانند خلقت آدم (ع) از خاک است.
همیشه در احکام [= شرع = فقه = قوانین] نیز اصول ثابت است، و فروع آنها، متغیر و متناسب با مقضیات زمان، شرایط و گاه مکان نیز میباشد و جز این نمیتواند باشد.
نماز، در تمامی ادیان واجب بود، اما چگونگی اقامهی آن متفاوت – قبله برای شرایعی بیت المقدس بود، اما برای حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام و نیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، و جمیع مسلمانان تا آخرالزمان، کعبه معظمه میباشد – ازدواج همزمان با دو خواهر، دست کم تا زمان حضرت موسی علیه السلام جایز بود – صید ماهی در روز شنبه بر یهودیان حرام بود، اما در شریعت اسلام، این حرمت برداشته شد و ... .
●- این قواعد تغییر در احکام (شریعت)، اختصاصی به ازدواج فرزندان آدم و حوا (ع)، یا سایر احکام در شرایع گذشته ندارد، بلکه در شریعت اسلام نیز فروع یا احکام، متناسب با زمان و شرایط میباشند. چنان که احکام نماز و روزه که ضروریترین احکام الهی میباشند، به تناسب زمان و شرایط، متفاوت میگردند. نماز در سفر قصر (شکسته) است، نماز در وقت خوف (جنگ) متفاوت است، و روزهی واجب ماه مبارک رمضان، بر مسافر یا بیماری که روزه بر او ضرر دارد و ...، حرام میشود.
قربانی در حج واجب است و تا کسی قربانی نکند، از احرام خارج نمیشود، اما حج فقط به همان مناسک در زمان خاص (مدت تعیین شده در ذی الحجة) اطلاق میگردد و در سایر زمانها، اگر چه مکان همان است، اما نامش عمره میشود، قربانی و رمی جمرات ندارد و زائر نیز حتی اگر همه ساله به عمره رود، حاجی نمیگردد و تکلیف حج (در صورت استطاعت) از وی برداشته نمیشود.
بیتردید، احکام [چه احکام الهی و چه غیر الهی]، اگر مبتنی بر اصول ثابت و فروع متغیر و متناسب با مقتضیات زمان، مکان و شرایط نباشند، قابل تعمیم و اجرا نمیباشند.
نه در زمان نزول وحی، بیمه و بانک وجود داشت، و نه امروزه مردمان با اسب و شتر به سفر میروند – خب احکامش چه میشود؟ آیا دین ناقص است و در خصوص این پدیدهها هیچ راهکاری ارائه نداده است، یا اصول ثابتی دارد که پدیدهها و شرایط روز را میتوان بر آنها منطبق نمود و حکم الهی را به اجرا درآورد؟ اصولی مانند: حرام بودن معاملات ربوی به هر شکلی – و یا حکم مسافر، به تناسب مسافت و نه متناسب با وسیلهی سفر.
در قرآن کریم نیز تصریح شده است که برای هر پیامبر و امتی، شریعتی متفاوت آمده است. یعنی اصول دین ثابت است، اما احکام و شرایع متغیر. چنان که به خاتم الأنبیاء صلوات الله علیه و آله فرمود:
« وَ أَنْزَلْنا إِلَیکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیمِناً عَلَیهِ فَاحْکُمْ بَینَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَ مِنْهاجاً وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ لکِنْ لِیبْلُوَکُمْ فی ما آتاکُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَینَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُون » (المائده:۴۸)
ترجمه: و این کتاب[ قرآن] را به حق بر تو نازل کردیم، در حالى که کتب پیشین را تصدیق مىکند، و حافظ و نگاهبان آنهاست؛ پس بر طبق احکامى که خدا نازل کرده، در میان آنها حکم کن! از هوى و هوسهاى آنان پیروى نکن! و از احکام الهى، روى مگردان! ما براى هر کدام از شما ، شریعت و طریقهای قرار دادیم؛ و اگر خدا مىخواست، همهی شما را امّت واحدى قرار مىداد؛ ولى خدا مىخواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید. پس در نیکیها بر یکدیگر سبقت جویید! بازگشت همه شما، به سوى خداست؛ سپس از آنچه در آن اختلاف مىکردید؛ به شما خبر خواهد داد.» (المائده:۴۸)
فرزندان آدم و حوا:
نظر به این که در اذهان عمومی، به محض سخن از حضرات آدم و حوا (ع) و فرزندان ایشان، ماجرای "هابیل و قابیل" مطرح میگردد، اذهان عمومی گمان دارند که لابد ایشان همین دو پسر را داشتهاند و احیاناً چند دختر هم داشتهاند و برخی نیز گمان میکنند که چون هابیل به دست برادرش کشته شد، پس نسل بشر از قابیل است! در حالی که اصلاً چنین نیست، بلکه ایشان پسران دیگری نیز داشتند و از جمله آنها "شیث" میباشد که وصی حضرت آدم علیه السلام بود. لقب او "هبة الله" بود، یعنی هدیهی خداوند منّان به حضرت آدم علیه السلام.
نَسَبیت:
طبق صریح قرآن کریم، در این که پیدایش نسل بشر از یک مرد و زن (آدم و حوا علیهماالسلام) بوده، هیچ تردیدی وجود ندارد [يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى – الحجرات، 13]، پس پیدایش نسل به واسطهی ازدواج با فرشتگان، یا اجنه، یا حتی انسانهای باقی مانده از نسل انسانهای قبلی که منقرض شده بودند، منتفی است، لذا بشر امروز، همان نسل آدم ابوالبشر علیه السلام میباشد؛ اما نَسَبیتها، همه مربوط به این دنیاست و در این که تمامی فرزندان ایشان از انتقال نطفه و بارداری در رحم به وجود آمده باشند، حتمیتی وجود ندارد؛ چنان که حضرت عیسی علیه السلام را نیز بدون انتقال نطفهی پدر، به دنیا آورد.
حضرت حوا علیهاالسلام، خودش از همان خاک حضرت آدم علیه السلام آفریده شد، و در حالی که هنوز به زمین هبوط نیافته بودند و هیچ شریعتی نیز وجود نداشت، همسر (زوجه)ی وی قرار داده شد.
امروزه و در شرایع الهی [از جمله اسلام]، ازدواج پسر عمو و دختر عمو چگونه است، در حالی که هر دو فرزندان دو برادر، از یک پدر هستند [نوههای یک پدر بزرگ هستند].
●- بنابراین محرمیت و قابلیت برای ازدواج و همسری، یک "شریعت = قانون و حکم" است؛ چنان که فرمود: در محشر و قیامت، هیچ نَسَبیتی بین افراد وجود ندارد « فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ - پس آنگاه كه در صور دميده شود [ديگر] ميانشان نسبت خويشاوندى وجود ندارد و از [حال] يكديگر نمىپرسند / المؤمنون، 101»
●- پس، قوانین شرعی در تمامی ارتباطات و تعاملات در زندگی دنیوی را خداوند علیم و حکیم وضع مینماید، و هیچ منع دینی، شرعی و عقلی ندارد که امری را به حسب ضرورت، در یک برهه حلال و در برههای دیگری حرام نموده باشد.
●- در نتیجه، ما نمیتوانیم بگوییم: چون امری در شریعت اسلام حلال یا حرام شده، باید از زمان حضرت آدم علیه السلام نیز حلال یا حرام بوده باشد.
●- هیچ منع عقلی، منطقی، فطری و شرعی ندارد که ازدواج برادر و خواهر، در یک برهه به حسب ضرورت مجاز اعلام گردد و پس از رفع ضرورت، غیر مجاز اعلام گردد. اگر چه ممکن است خداوند حکیم، برای آدم و حوا (ع)، چند دوره توالد ایجاد نموده باشد و نسبت هر دوره به دورهی دیگر (به تناسب ویژگیهای خلقت)، مانند پسر عمو و دختر عمو باشد.
●- هیچ منعی ندارد که چه به لحاظ خلقت و چه به لحاظ شریعت، یک برادر و خواهر دوقلو، یک طایفه و یک برادر و خواهر دوقلوی دیگر، طایفهی دیگری خلق شده باشند و ازدواج هر برادر با خواهر آن برادر دیگر، مانند ازدواج پسر عمو و دختر عموی امروز باشد.
●●●- مهم این است که بدانیم: اولاً شریعت و احکام را خداوند متعال وضع مینماید و اگر امروزه ازدواجی را حلال و ازدواجی را حرام میدانیم، بر اساس همان شریعت الهی است – و ثانیاً احکام متناسب با زمان، شرایط، ضروریات و حتی مکان، متفاوت هستند، حتی در اسلام عزیز.
پرسش از امامان علیهم السلام:
البته که نه تنها علما، بلکه مردمان معاصر با اهل بیت علیهم السلام نیز در این مقوله پرسشها نمودهاند؛ اما باید در نظر داشت که اولاً هر کسی ممکن است از منظری سؤال کند و پاسخ مطابق پرسش او باشد و ثانیاً از یک سو علوم بسیاری از ایشان، در اثر جنگها و کتابسوزیها از دست ما خارج شده است، و از سویی دیگر، اقوال ناموثق و به تعبیری "اسرائیلیات" به نام اسلام، حدیث و روایت، جعل و منتشر گردیده است. لذا در احادیث موجود نیز دو شاخصه در اختیار علمای امروز قرار دارد که عبارتند از: نص (صریح) قرآن مجید و نیز علم حدیث و علم رجال و ...، که بر اساس آن، فقط و فقط به احادیث و روایاتی که صد در صد مورد اطمینان قرار میگیرند و منافات یا مغایرتی با نص ندارند، استناد میکنند.
●- امام سجاد(ع) در گفتگویى که با مردى قرشى داشته، میفرماید: «هابیل با لوزا خواهر همزاد قابیل ازدواج کرد و قابیل با اقلیما، همزاد هابیل»، مرد قرشى پرسید: آیا هابیل و قابیل خواهران خود را حامله کردند؟ امام فرمود: «آرى!»، آن مرد عرضه داشت اینکه عمل مجوسیانِ امروز است، آنحضرت فرمود: «مجوسیان اگر این کار را میکنند و ما آن را باطل میدانیم براى این است که بعد از تحریم خدا آن را انجام میدهند»، آنگاه امام سجاد(ع) اضافه نمود: «منکر این مطلب نباش براى اینکه درستى این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خدا است که چنین جارى شده، مگر خداى تعالى همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟ در عین حال میبینیم که او را بر وى حلال نمود، پس این حکمِ شریعتِ آن روزِ فرزندان آدم (ع) و خاص آنان بوده و بعدها خداى تعالى حکم حرمتش را نازل فرمود» (طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج علی أهل اللجاج، محقق و مصحح: خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 314)
●- از امام رضا علیه السلام پرسیده شد که چگونه نسل مردم از آدم (ع) به وجود آمد؟ امام علیه السلام فرمودند: «حوا در یک زایمان هابیل را به همراه دختری زایید. سپس در زایمان دوم قابیل را با یک دختر به دنیا آورد. هابیل با دختری که با قابیل به دنیا آمده بود ازدواج کرد و قابیل نیز با دختری که با هابیل به دنیا آمده بود ازدواج کرد. و بعد از این ازدواجها بود که ازدواج خواهر و برادر تحریم شد» (بحارالأنوار، ج 11، ص 226)
●- در عین حال در برخی از روایات، به تداوم نسل آدم از شیث پیامبر اشاره شده است که فرزند سوم آدم علیه السلام و دومین برگزیدهی خداوند متعال، برای هدایت بشر آن روز میباشند.
●- ازدواج آدمیان با حوریان به لحاظ تکوین و تشریع نیز منعی ندارد، چنان که در بهشت ازدواج میکنند؛ اگر چه این امر در عالَم دنیا دیده نشده است، ولی برای اولیاء الله که به صورت مستمر با عوالم ملکوت مرتبط هستند، امر بعیدی نمیباشد. اما این دلیل نمیشود که فرشتگان رحم و زاد و ولد داشته باشند و نسل بشر امروزی، مخلوطی از آدم و مَلَک باشد.
مشارکت و همافزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
در نسل آدم، آیا ازدواج با خواهر جایز بود، مگر فرمان خدا اختصاص زمانی دارد؟ آیا با فرشته یا جنّ ازدواج نمودهاند؟ چرا دانشمندان از امامان (ع) نپرسیدند؟!
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9114.html
- تعداد بازدید : 5310
- 12 اسفند 1396
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: حقوقی و احکام