پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
●- شاید برخی گمان کنند که نیروی اختیار که در انتخاب تجلی و ظهور دارد، یک نیرویی خارج از مقدرات الهی و در مقابل اوست! در حالی که خداوند سبحان خلق نموده، اوست که برای هر چیزی اندازهای قرار داده، اوست که میدهد و میگیرد و همه چیز تحت مالکیت، فرمانروایی و ربوبیّت اوست.
«وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران، 189)
- و فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست و خداوند بر هر چيزى تواناست.
اگر کسی میتواند ایمان یا کفر را برگزیند - اختیار دارد که ولایت الله یا ولایت طاغوت را گردن نهد - متقی یا عصیانگر و فاسد باشد - عال یا ظالم باشد و ...؛ اوست که این اختیار و توان را داده است؛ نه این که کسی میتواند از حکومت او خارج شود.
●- این که «اختیار و انتخاب انسان از چه چیزی نشأت میگیرد» یک مقوله است و این که «انسان چه چیزی را و چرا انتخاب میکند»، مقولۀ دیگری است.
اصل «اختیار»، نیرویی است که خداوند متعال در انسان نهادینه کرده است. خدایی که عقل و علم داده، خدایی که روح و بدن داده، خدایی که گرایشات روحانی و نفسانی قرار داده، خدایی که راههای گوناگون را پیش روی انسان گذاشته و به حق و صراط مستقیم دعوت نموده، راه رشد از گمراهی را رشون نموده، پیامبران و وحی را فرستاده و ...، نیرو و امکان اختیار در انتخاب را نیز داده است.
اگر دقت نمایید، کاربرد اختیار آدمی، فقط در انتخابهای اوست؛ اگر بین چند گزینه قرار نگیرد که دیگر اختیار و انتخابی ندارد؛ و اگر بین چند گزینه انتخابی نمود، آثار و تبعاتش در اختیار او نیست.
اما این که آدمی چه چیزی را و چرا انتخاب میکند، عوامل گوناگونی دارد که میتواند عقل و درایت او باشد - بصیرت او باشد - علم و تجربۀ او باشد ... و در نهایت «محبّت» او سبب انتخاب میشود؛ چرا که آدمی چیزی را برمی گزیند و به سوی چیزی میرود که دوستش دارد.
در بارۀ «جبر و اختیار»، مباحث بسیاری در این پایگاه درج شده است که اگر همین کلمات را در بخش جستجو وارد کنید، فهرست پیوند آنها در اختیار قرار میگیرد.
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه